poniedziałek, 3 sierpnia 2015

Chleb owsiany na zakwasie

Chleb owsiany na zakwasie

Sourdough oat bread, for English scroll down


Mąka owsiana jest bardzo wdzięczną mąką, choć należy z nią uważać, bo może czasem zrobić nam psikusa; ) Na szczęście na razie nie miałam złych wspomnień z tą mąką i chętnie dodaję ją przede wszystkim do domowego pieczywa. Pod dodaniu tej mąki chleb ma przyjemny i charakterystyczny zapach a także kolor, poza tym jest bardzo zdrowa; ) Ten chleb, który upiekłam zniknął bardzo szybko, to kolejny chleb, który skradł moje serce, ale... mam wrażenie, że za każdym razem, podając Wam przepis na chleb, powtarzam się; ) Trudno się właściwie dziwić, w końcu domowe pieczywo, jakiekolwiek by nie było, zawsze będzie lepsze od kupnego, chyba że mamy naprawdę zaufaną piekarnię, w której wiemy, że kupimy chleb dobrej jakości. Ja, kiedy kupuję chleb, jestem naprawdę bardzo ostrożna. Nauczyłam też moją mamę, jaki powinnyśmy kupować chleb. Te chleby, które ja kupuję, pachną prawdziwym zakwasem i przede wszystkim, pachną chlebem. Oczywiście nie do końca wiem, co tak naprawdę w nich jest, ale po wyglądzie i smaku mogę stwierdzić, że są naprawdę dobrej jakości. Takie chleby starajmy się kupować! Na pewno będą droższe niż te standardowe, ale na chlebie nie należy oszczędzać; )

Chleb owsiany na zakwasie
forma o długości 26 cm.

składniki na zaczyn:
- 50 g aktywnego zakwasu żytniego
- 100 g mąki żytniej razowej
- 100 g wody

Wszystkie składniki umieścić w misce i wymieszać, następnie przykryć folią spożywczą i odstawić na całą noc.

składniki na chleb:
- 150 g mąki owsianej
- 50 g maki żytniej razowej
- 150 g mąki pszennej chlebowej
- 400 g wody
- 100 g płatków owsianych
- 10 g soli
- cały zaczyn

Wszystkie składniki dobrze wymieszać w misce i przełożyć do keksówki, wysmarowanej olejem i obsypanej otrębami. Chleb wyrównać za pomoc mokrej łyżki, przykryć folią spożywczą i odstawić do wyrośnięcia, powinien wyrosnąć niemal do brzegów formy- u mnie ok 4 godziny.
W międzyczasie nastawić piekarnik na 240 stopni- grzanie góra- dół.
Wyrośnięty chleb wsadzić do nagrzanego piekarnika i piec 15 minut, po czym zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec kolejne ok 45 minut. W razie zbyt szybkiego rumienienia się chleba, można go przykryć folią aluminiową.
Upieczony chleb wyjąć z piekarnika i odstawić do całkowitego wystudzenia.
Więcej informacji na temat przygotowania własnego chleba znajdziecie tutaj.
Smacznego!

Sourdough oat bread
36 cm loaf pan

leaven:
- 50 g active sourdough rye starter
- 100 g whole rye flour
- 100 g water

Combine all ingredient, cover with a plastic foil and set aside overnight.

ingredients for bread:
- 150 g oat flour
- 50 g whole rye flour
- 150 g bread flour
- 100 g rolled oats
- 400 g water
- 10 g salt
- whole leaven

Butter a loaf pan and sprinkle with brans
Combine all ingredient in a bowl, then pour batter into the prepared loaf pan, even with wet spoon, cover with plastic foil and set aside to rise- mine was rising for 4 hours.
Meanwhile preheat oven to 240 C.
Put risen bread into the preheated oven and bake 15 minute, then reduce temperature to 200 C and bake further for 45 minutes. If bread has too much browned, cover the top with aluminium foil.
Remove baked bread from the ovent and set aside to cool completely.
More informations about making homemade bread you can find here.
Enjoy!




13 komentarzy:

  1. Szkoda, że przepis dopiero dzisiaj, bo nastawiłabym zaczyn. Ale nie ma co, nastawię na jutro ;D

    OdpowiedzUsuń
  2. robiłam kiedyś podobny, ale coś mi się zdaje, że znowu uruchomię domową piekarnię! <3

    OdpowiedzUsuń
  3. muszę zrobić! mam mąkę żytnię, ale nie wiedziałam co mam z niej zrobić :) teraz już wiem

    OdpowiedzUsuń
  4. omnomnom, super przepis, lubię mąkę owsianą i chlebki na zakwasie
    Pozdrawiam!
    www.kornikwkuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę wrócić do domowych chlebków,bo na czas urlopu moja domowa piekarnia była nieczynna:))) Piękny ten Twój:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U kogo,jak nie u Angie będzie przepis na chleb z mąką owsianą:)))włąśnie kupiłam i szukałam na nią pomysłu:)

      Usuń
    2. Przyjemny w smaku:) dziś go upiekłam po raz pierwszy:)

      Usuń
  6. kromka takiego chlebka z domowym dżemem to śniadanie idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle chlebów już upiekłam, ale żadnego z dodatkiem mąki owsianej. Muszę nadrobić zaległości, bo ten bochenek wygląda wspaniale:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. kocham takie chleby... chyba biorę się za zakwas:D

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...