niedziela, 15 czerwca 2014

Jeden z moich ulubionych: chleb pszenno- żytni z żurawiną na zakwasie

Chleb pszenno- żytni z żurawiną na zakwasie

Wheat and rye sourdough bread with cranberries, for English scroll down


Od bardzo dawna jednym z moich ukochanych chlebów jest ciemny chleb z żurawiną. Zazwyczaj kupowałam go w piekarni, jednak wiedziałam, że będę musiała go zrobić samodzielnie w domu. Znalazłam więc przepis i przystąpiłam do działania. Miałam z nim jednak małe problemy, kiedy robiłam go pierwszy raz. Autorka przepisu, którym się inspirowałam powiedziała, że śmiało można go zostawić na całą noc do wyrastania w lodówce. Tak też zrobiłam, ale kiedy zajrzałam do niego rano chleb nawet nie drgnął. Stwierdziłam, że spokojnie, nic straconego. Zostawiłam go więc na kaloryferze, żeby miał ciepło w nadziei, że urośnie. Byłam pełna obaw, bo chleby na zakwasie są czasem kapryśne, więc spisałam już ten chleb na straty. Na szczęście po paru długich godzinach wyrósł tak, jak powinien i w rezultacie się upiekł. Jet to chleb z gatunku tych mokrych, ciężkich, ale to ten chleb jest moim zdecydowanym faworytem wśród tych, które robiłam do tej pory. Pachnie niesamowicie i bardzo długo utrzymuje świeżość. 
Kiedy piekłam go już następnym razem, nie wsadzałam go do lodówki a pozwoliłam wyrosnąć w temperaturze pokojowej, wyszedł równie pyszny i nieco wyższy; )

Chleb pszenno- żytni z żurawiną na zakwasie
keksówka o długości 30 cm

składniki:
- 3 łyżki aktywnego zakwasu żytniego- dokarmionego 10- 12 godzin wcześniej
- 300 g mąki żytniej razowej
- 200 g mąki pszennej chlebowej
- 1 płaska łyżka soli
- 500 ml wody
- 100 g suszonej żurawiny

Mąkę pszenną przesiać, dodać mąkę żytnią i sól, wymieszać. Następnie dodać zakwas, wodę i żurawinę i mieszać ok minuty- ciasto będzie klejące się, bardzo luźne i takie powinno być.
Keksówkę wysmarować olejem i wysypać otrębami żytnimi, następnie przełożyć do niej ciasto, wyrównać, przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Chleb należy obserwować, powinien mniej więcej podwoić swoją objętość i sięgać niemal do wierzchu formy- u mnie zajęło to mniej więcej 6 godzin.
Pod koniec wyrastania nastawić piekarnik na 240 stopni- grzanie góra- dół. Wyrośnięty chleb włożyć do piekarnika i piec 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec jeszcze przez 50 minut. Gotowy bochenek powinien wydać głuchy dźwięk po postukaniu go od spodu. 
Chleb po upieczeniu należy wyjąć z formy i odstawić do ostudzenia, najlepiej na całą noc, wtedy miąższ nabierze charakteru i będzie smaczniejszy.
Więcej na temat przygotowywania domowego pieczywa znajdziesz tutaj.
Smacznego!

Wheat and rye sourdough bread with cranberries
30 cm loaf pan

ingredients:
- 3 tablespoons active rye sourdough starter
- 300 g whole rye flour
- 200 g bread flour
- 1 tablespoon salt
- 500 ml water
- 100 g dried cranberry

In a bowl combine all ingredients, stir well, the dough should be very sticky. Oil the loaf pan and sprinkle with brans. Take the dough into the prepared loaf pan, even with a wet spoon and cover with a plastic foil. Take into the warm place for 4-6 hours to rise. The dough should rise to the edges of the loaf pan.
Meanwhile preheat oven to 240 C.
Take the risen bread into the preheated oven and bake 15 minutes, then reduce temperature to 200 C and bake another 50 minutes.
Take bread out from the oven and set aside to cool. 
More informations about making homemade bread you can find here




inspiracja: klik klik

10 komentarzy:

  1. jeszcze z żurawiną nie próbowałam, za to lubię z suszonymi śliwkami :) jednak nie zmienia to faktu, że mam ogromną ochotę na kanapkę z udziałem twojego świeżutkiego, pysznego chleba! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo malowniczy, lubię taki bardzo. Ale moje roztrzepanie gubi już chyba 10 próbę zakwasu:)

    OdpowiedzUsuń
  3. o ja... coś mi się wydaje, że chce gooo! :)
    Musze spróbować upiec, zaraz jak tylko skończę bochenek tego :)
    mniam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jeszcze nie robiłam chleba. Nie wiem czy jako bloger kulinarny powinnam się przyznawać :) Ale taki z żurawiną uwielbiam, jest on dostępny u mnie w eko sklepie. Tobie wyszedł jak ze sklepu!

    OdpowiedzUsuń
  5. Boski! Ostatnio wróciłam do pieczenia chleba na zakwasie, więc koniecznie muszę wypróbować twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten z piekarni smakował mi jakoś tak średnio, może taki domowy bardziej przypadłby mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękny bochenek. Te kolory i faktura! Aż ślinka cieknie :) Niestety nadal nie robię zakwasów :(

    OdpowiedzUsuń
  8. piękny kolor! a z żurawiną bardzo bardzo lubię!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniały :) Z żurawiną musi ciekawie smakować!

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...