sobota, 23 lutego 2013

Pomarańczowy "budynio- dżem"

Orange curd

for english scroll down


Miało być klasycznie i cytrynowo. Ale kiedy zobaczyłam stos piętrzących się pomarańczy w kuchni stwierdziłam, że czasem można odejść trochę od klasyki, choć oczywiście lemon curd zrobię na pewno.
Czytałam na temat curdów i bardzo dużo ludzi mówiło, że smakiem przypominają gumy mamby, a, że ja byłam i nadal jestem ich fanką sama chciałam sprawdzić czy to jest "ten" smak.
No i zrobiłam.
No i mieli rację. Orange curd smakuje, może nie identycznie, ale bardzo podobnie, jak pomarańczowa mamba. Byłam bardzo zaskoczona tym, że jestem w stanie sama w domu zrobić płynną postać tej gumy.
Jestem tym smarowidłem zachwycona, nie jest bardzo słodkie<specjalnie zredukowałam ilość cukru w przepisie, bo nie chciałam, żeby wyszedł jakiś kleik. Zresztą przepis był na lemon curd, a wiadomo, cytryny są bardziej kwaśne>, ma kremową konsystencję, coś pomiędzy budyniem a dżemem, piękny kolor i wyrazisty smak.
Przepis jest bez masła, co odbiega od klasycznej formy, ale jakoś mi to nie przeszkadza.
Ja do swojego curdu dodałam trochę 80% (brzmi diabelsko) rumu i w rezultacie wyjadłam łyżeczką połowę, jak było jeszcze ciepłe.
Polecam wszystkim, którzy lubują się w gumie mambie, pomarańczach i wszelkiego rodzaju smarowidłach do chleba.
Bazowałam na tym przepisie, jednak pozmieniałam dosyć sporo.

Orange curd
ok 350 ml słoik

składniki :
- 275 ml soku z pomarańczy
- skórka z jednej pomarańczy
- 70 g cukru
- 2 jajka
- 2 żółtka
- 2 łyżeczki rumu
- 1 dosyć czubata łyżka mąki ziemniaczanej

Do rondelka wlać sok z pomarańczy, skórkę pomarańczową, cukier oraz mąkę ziemniaczaną. Wszystko szybko wymieszać trzepaczką. Postawić na ogień i powoli gotować.
W międzyczasie jajka i żółtka roztrzepać w miseczce. Kiedy sok będzie ciepły wlać 2 łyżki do jajek. Następnie bardzo powoli, ciągle mieszając trzepaczką wlewać jajka do soku. Wszystko gotować na małym ogniu do zgęstnienia, często mieszając, aby curd się nie przypalił. Na samym końcu, kiedy curd jest gotowy i gęsty dodać rum, wymieszać jeszcze raz i odstawić z ognia. Przelać do słoiczka. Curd można przechowywać w lodówce do tygodnia.
Smacznego!

Orange curd
1 bigger jar

ingredients:
- 275 ml orange juice
- zest of one orange
- 70 g sugar
- 2 eggs
-2 egg yolks
- 2 teaspoons rum
- 1 heaping tablespoon potato starch

In the saucepan combine orange juice, zest of orange, sugar and potato starch. Heat over medium heat until simmering, then turn hest to low.
Meanwhile whisk eggs and egg yolks until well combined, pour 2 tablespoons of orange mixture into the eggs and whisk. Slowly pour the egg mixture into the saucepan and whish vigorously until combine. Continue cooking over low heat until thickeness, whisking occasionally. When the mixture will be thick remove from the heat and cool to room temperature, then pour curd into the jar and store refrigerated up to 7 days.
Enjoy!






Domowy Wyrób



3 komentarze:

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...