piątek, 22 lutego 2013

Cukier+ masło+ cynamon+ orzechy= mmmniammm

Ciasto cynamonowe do odrywania

Pull apart cinnamon bread with walnuts, for English scroll down



To ciasto to ukoronowanie mojego uwielbienia do cynamonu. Pulchne, mięciutkie o złotym kolorze i wspaniałym zapachu cynamonu i masła przywodzi mi na myśl potrawę, którą zjadłam po raz pierwszy z dodatkiem tego właśnie brązowego proszku.
Miałam wtedy może 9 lat? Nie pamiętam zbyt wiele z tego dnia, ale zapach, który unosił się w kuchni, kiedy babcia robiła obiad był niesamowity. Parę chwil później dostałam makaron z twarogiem obsypanym cukrem i cynamonem i polanym roztopionym masłem. Niby nic, ale po spróbowaniu ma się wrażenie, że je się najbardziej wyszukaną i pyszną potrawę na całym świecie. Oczywiście będąc małą dziewczynką powiedziałam babci, że jest po prostu dobre. Ale jakiś czas temu poprosiłam ją, żeby ponownie ugotowała mi ten makaron. Mogłam go sama zrobić, ale stwierdziłam, że to koniecznie musi być babcia, żeby smak i zapach był dokładnie taki sam, jak wtedy, kiedy jadłam to danie pierwszy raz.
Myślę, że tak będzie i z tym ciastem. Będę go pamiętać do końca życia, bo zapach, jaki unosi się podczas pieczenia i otwierania piekarnika jest nie do opisania. A słodkie, miękkie, a zarazem chrupiące z wierzchu ciasto jest największą nagrodą udanego wypieku.
Nie będę tylko zachęcać do upieczenia tego ciasta. To ciasto MUSICIE zrobić, żeby skosztować najczystszej i najlepszej postaci ciasta drożdżowego połączonego ze słodyczą masła, aromatem cynamonu i chrupkością orzechów.

Ciasto cynamonowe z orzechami włoskimi do odrywania
keksówska o wymiarach 22x8  cm+ parę bułeczek

 składniki na ciasto:

- 20 g świeżych drożdży
- 400 g mąki pszennej, typ 550
- 50 g cukru
- 2 jajka
- 1/2 łyżeczki soli
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
- 50 g roztopionego masła
- 150 ml mleka

nadzienie
- 60 g roztopionego masła
- 2 łyżeczki cynamonu
- 90 g cukru brązowego <ja nie miałam akurat, więc dałam biały i też wyszło; )>
- 120 g orzechów włoskich obranych


W większej misce rozkruszyć drożdże, dodać łyżeczkę cukru, 2 łyżeczki mąki i 60 ml ciepłego mleka. Wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 15 min do wyrośnięcia.
Do dużej miski przesiać mąkę,dodać pozostałe składniki( oprócz masła), drożdże i starannie wymieszać do połączenia się składników. Następnie dodać roztopione masło i znowu wymieszać.
Na oprószony mąką blat wyjąć ciasto  i zacząć zagniatać. Ciasto jest dosyć zwarte, więc powinno Wam to zająć jakieś 10- 15 minut. Ciasto jest gotowe, kiedy jest elastyczne, gładkie i nie przykleja się do rąk.
Kiedy już wyrobimy ciasto należy go włożyć do miski, przykryć ściereczką i odstawić do ciepłego miejsca do podwojenia objętości, na ok 1.5 godziny< w zimę warto postawić miskę na kaloryferze, wtedy drożdże będą miały na pewno ciepło; )>.
W tym czasie na patelni prażymy orzechy, przez ok 5- 7 min do uzyskania złoto- brązowego koloru.
Po tym czasie wyjmujemy ciasto z miski, wyrabiamy przez chwilę, żeby pozbyć się powietrza, a następnie rozwałkujemy na duży prostokąt o wymiarach 30x60 cm<może być ciężko na początku, bo ciasto będzie się kurczyć. Dajcie mu wtedy trochę odpocząć i ponownie zacznijcie wałkowanie>. Jeżeli będzie Wam zbyt ciężko rozwałkować ciasto na podany prostokąt można zrobić mniejszy i tak zostałoby Wam trochę ciasta na bułeczki, więc nie przejmujcie się zbytnio, jeśli się Wam nie uda. Wtedy weźcie pod uwagę fakt, że ciasto może Wam się nie zmieścić do formy, o której pisałam na początku, więc trzeba wziąć ciut większą.
Kiedy już uda Wam się rozwałkować ciasto, smarujemy go roztopionym masłem, zostawiając łyżkę masła na później. Następnie posypujemy wszystko mieszanką cynamonu i cukru, zostawiając również ok. łyżki na później. Dobrze dociskamy posypkę do ciasta. Ja w tym momencie dałam też orzechy, ale radzę, żeby dodać je później, o czym jeszcze napiszę.
Pora na wycinanie. Nasz prostokąt zaczynamy ciąć na 6 długich i grubych pasków wzdłuż krótszego boku. Końce przycinamy, żeby ciasto było równe, ale nie wyrzucamy ciasta! Pozwijajcie go jakoś i upieczcie, jako malutką bułeczkę*.
Następnie układamy paski jeden na drugim. Podczas nakładania pasków na siebie można posypywać każdy "nałożony" pasek orzechami, będzie to o wiele prostsze. Ja zrobiłam to od razu z cukrem i cynamonem i w rezultacie musiałam robić to jeszcze raz, bo przy przenoszeniu pasków ciasta< co też nie jest dosyć proste, ja pomagałam sobie łyżką do naleśników> wszystkie orzechy pospadały, więc miałam dwa razy więcej pracy.
Kiedy wszystkie paski tworzą jeden, wysoki pasek, kroimy go na 6 kawałków wzdłuż krótszego boku.
Tak powstałe kwadraty przenosimy do keksówki. Formę przykrywamy ściereczką, odstawiamy najlepiej na kaloryfer i pozwalamy ciastu wyrosnąć po raz drugi, trwa to ok. 20- 25 minut.
Rozgrzewamy piekarnik do 175 stopni.
Gdy ciasto się "napuszy" smarujemy cisto pozostałym masłem, posypujemy cukrem i cynamonem i jeśli zostały możemy posypać orzechami, delikatnie dociskając je do ciasta.
Ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok 30 min. Jeżeli wierzch będzie nam się szybko rumienił, możemy na niego położyć folie aluminiową lub papier do pieczenia.
Po 30 minutach wyjąć ciasto z piekarnika i chwilę poczekać, aż trochę wystygnie. Ciasto najlepiej smakuje, jak jest jeszcze ciepłe, a szklanka ciepłego mleka z cukrem waniliowym będzie wspaniałym wykończeniem deseru.
Smacznego!


 * mnie został jeden stos kwadratów, które nie zmieściły mi się do formy i parę skrawków ciasta. Pozwijałam je w ślimaki, stos kwadratów przecięłam jeszcze na pól i wszystko wsadziłam do sylikonowej foremki z 6 wgłębieniami. Piekłam je razem z ciastem, ale wyciągnęłam je po ok 20 minutach, bo wtedy już były gotowe.

Pull apart cinnamon bread with walnuts
22x 8 baking form

for dough:
- 400 g all purpose flour
- 20 g fresh yeast
- 50 g sugar
- 2 eggs
- 50 g melted and cooled butter
- 150 ml milk
- 1/2 teaspoon salt
- 1 tablespoon vanilla extract

filling:
- 60 g melted and cooled butter
- 2 teaspoons cinnamon
- 90 g light brown sugar
- 120 g walnuts, chopped

In the bowl crush yeast and add 1 teaspoon sugar, 2 teaspoons flour and 60 ml milk, mix well and set aside in the warm place for 15 minutes to rised.
In the mixing bowl mix all igrednient except butter to combine, then pour butter and mix again. Knead dought until soft and elastic, then put into the bowl, cover the cloth and stand for 1- 1.5 hour in the warm place to doubled.
Deflate the dough and roll to big 30x 60 cm reckangle. Mix all filling ingredients in one bowl, then spread on the dough. With the pizza cutter cut dough into 6 the same sized pieces, then stacks stripes and cut into 6 pieces. Put pieces on buttered loaf pan.. Place the loaf in the warm place, cover with cloth and allow to rise about 30 minutes. After 30 minutes sprinkle top with remainig filling
Meanwhile preheat oven to 180 C degrees. Bake the rised dough for 30 minutes until goldenbrown, them take out the oven and set aside to cool.
Enjoy!

 







źródło przepisu: www.domowe-wypieki.pl

Akcje:

2 komentarze:

  1. To ciasto jest naprawdę pyszne. Koniecznie musicie go spróbować :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. idealne na jesienne wieczory :) wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...